نخ پنبه خام و رنگی | نخ ویسکوز خام و رنگی | نخ اسپان خام ، رنگی و ملانژ | نخ بامبو خام و رنگی | نخ تنسیل و مودال | پلی استر ویسکوز خام و رنگی | نخ اکریل پنبه خام و رنگی | نخ اکریل ویسکوز خام و رنگی | نخ فانتزی با ترکیبات متفاوت | نخ اسپاندکس و کش خام و رنگی | نخ پلی استر فیلامنت یکسره خام و رنگی | نخ نایلون فیلامنت یکسره خام و رنگی

بازرگانی بهمنش طی سالهای متمادی در جهت واردات انواع نخ های مورد استفاده در صنعت پوشاک فعالیت می نماید. در این راستا با ارائه نمونه ها ، ارائه مشاوره در خصوص طریقه ثبت سفارش ، امور بانکی ، حمل و ترخیص بصورت صادقانه و حرفه ای ، مانع هدر رفت زمان ، هزینه و ضرر خریداران گردیده است.

ما با داشتن سابقه طولانی در امر واردات و دارا بودن نمایندگی فروش چندین شرکت و کارخانه معتبر از کشورهای مختلف سعی در ارتقا کیفیت تولید و کاهش هزینه و نهایتا رضایت خریداران گرامی را نموده ایم.

در ادامه به معرفی انواع نخ موجود در بازار داخل و خارج خواهیم پرداخت.

نخ پنبه

نخ پنبه خام و رنگی

نخ پنبه یکی از پر مصرف ترین مواد اولیه بافت منسوجات می باشد که علاوه بر دارا بودن خواص طبیعی ، جاذب رطوبت بسیار خوب و همچنین باعث ایجاد کمترین میزان حساسیت در اثر تماس مداوم با پوست بدن می باشد.

انسان های کشاورز از سالیان قدیم با کشف این گیاه ارزشمند در کناره های رود نیل در مصر و بکارگیری آن در ساخت انواع پوشاک و دیگر مصنوعات مورد لزوم در کنار دیگر مواد مانند پشم و موی حیوانات و دیگر گیاهان باعث ایجاد توسعه و تنوع در تولید محصولات مختلف گردیدند.

الیاف پنبه بسته به نوع و محل کاشت دارای خواص خاصی می باشد که با توجه به آن عمدتا ساخت انواع نخ های بافت مورد استفاده قرار می گیرند.

به لحاظ دارا بودن طول الیاف بلند ، نخ های تولید شده از الیاف پنبه دارای استحکام و دوام بالایی بوده و در اثر کارکرد طولانی مدت کمتر مورد آسیب قرار می گیرد. ضمنا به لحاظ خاصیت جذب آب بسیار بالای آن ، جهت تولید انواع حوله، لباس زیر و دیگر پوشاک مورد استفاده در نیمه اول سال بکار گرفته می شود.

مثل هر نوع ماده اولیه، الیاف پنبه و نهایتا نخ و پارچه بافته شده با آن ، رنگ پنبه یعنی سفید مایل به کرم را دارد و براحتی قابلیت رنگ پذیری دارد.

هر دو نوع خام و رنگ شده این نوع نخ می تواند در تولید انواع بافته ها مورد استفاده قرار گیرد.

کاشت این محصول استراتژیک بصورت محدود در نقاط مختلف ایران خصوصا شمال شرق کشور انجام می پذیرد که در بخش هایی از صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و مقادیری نیز از کشورهای مختلف جهان جهت تولید انواع محصولات مورد نیاز در کشور وارد می گردد.

مشخصات نخ پنبه جهت تولید و سفارش بدین قرار می باشد:

  1. شانه شده و یا کارد
  2. ربنگ یا اوپن اند
  3. نمره نخ که معرف متوسط قطر نخ در طی طول آن می باشد.

بازرگانی بهمنش ضمن شناخت نوع مصرف بازار داخل و شناسائی تولیدکنندگان معتبر این محصول ، خدمات شایانی را جهت ارائه کیفیت های مطلوب به مشتریان می نماید.

نخ ویسکوز

نخ ویسکوز خام و رنگی

الیاف و نهایتا نخ های تهیه شده از الیاف ویسکوز جزو مصنوعات نیمه سنتتیک محسوب می شود. مواد اولیه ساخت ویسکوز از الیاف سلولز و پالپ درختان و گیاهان تهیه می گردد و ضمن فرآیندهای متعدد بصورت خمیر در آمده و نهایتا به الیاف ویسکوز تبدیل می گردد. الیاف ویسکوز در ساخت نخ های ریسیده که دارای مقاومت نسبتا مناسب و جذب رطوبت و رنگ پذیری مناسبی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت نساجی از نخ های ویسکوز جهت بافت پارچه و دوخت و دوز استفاده می شود.

نخ اسپان خام ، رنگی و ملانژ

نخ های اسپان عمدتا به نخ هایی گفته می شود که با الیاف پلی استر ۳۸ الی ۴۴ میلیمتر در سیستم پنبه ای ریسیده می شوند که اصطلاحا در ایران به نخ اسپان معروف می باشد. این نخ جایگزینی جهت نخ های پنبه ای می باشد منتها با جذب آب و رطوبت کمتر و د‌وام بیشتر که در بافت پارچه و دوزندگی‌ مورد استفاده واقع می شود.

نخ بامبو خام و رنگی

این نوع نخ معمولا از ساقه های گیاه بامبو پس از فرآیندهای مختلف تهیه می گردد که دارای خواص جذب آب و رطوبت و با داشتن ساختار طبیعی باعث ایجاد حس خوب در اثر استفاده از بافته ها و محصولات ساخته شده از این محصول می گردد. تقریبا خواص پنبه را دارا می باشد که در برخی بازارها مورد استقبال واقع شده است.

نخ تنسیل و مودال

انواعی از نخ های ساخته شده از الیاف سلولزی با درصد خلوص بالای سلولز و فرآیندهای دیگر که باعث یکدست تر شدن مواد اولیه ساخت نخ و همچنین نرم تر شدن آن می گردد که به نام های تنسیل و‌ مودال در بازارهای بین المللی معرفی و عرضه می گردد. از این نوع نخ ها جهت تولید البسه لطیف زنانه و مردانه و پوشاک با ارزش افزوده بالا استفاده می گردد که به سبب قیمت بالای آنها نسبت به ویسکوز در ایران از بازار مناسبی برخوردار نیست.

پلی استر ویسکوز خام و رنگی

در صنعت نساجی به لحاظ برخی خواص و یا کمتر کردن برخی نقایص و یا تعدیل قیمت و نهایتا بدست آوردن محصولی متنوع از مخلوط الیاف مختلف با درصدهای متفاوت در ریس نخ استفاده می شود. بطور مثال می توان مخلوط الیاف پلی استر با ویسکوز با درصد ۶۵% پلی استر و ۳۵% ویسکوز جزء نخ های دو جزئی است که از دو نوع الیاف در ریسندگی نخ نهایی استفاده شده است که با ایجاد استحکام بیشتر توسط بخش پلی استر و لطافت و جذب آب از طریق بخش ویسکوز و نهایتا قیمت کمتر نسبت به نخ ۱۰۰٪ ویسکوز به بازارها عرضه می گردد. البته درصد اختلاط الیاف فوق به سفارش مشتری می تواند تغییر پیدا نماید.

نخ اکریل پنبه خام و رنگی

نخ های آکریلیک که بیشتر شبه پشم هم نامیده شوند جهت استفاده در بافت پتو، فرش، موکت و همچنین البسه زمستانی مورد استفاده قراز می گیرند. این نخ ها بطور عمده به دو قسمت HB و رگولار تقسیم می شوند. نوع HB جهت تولید محصولات با ظاهر حجیم تر بکار برده می شود و نوع رگولار برای تولید محصولات ظریف تر مورد استفاده واقع می شود. معمولا نخ های آکریلیک دارای بستریچ رنگی هستند و از گراتول های رنگی تولید می شوند ولی در مواردی هم نخ بصورت خام تولید می گردد و سپس به سفارش مشتری به رنگ دلخواه وی رنگرزی می شود.

نخ اکریل ویسکوز خام و رنگی

نخ فانتزی با ترکیبات متفاوت

منظور از نخ های فانتزی استفاده از نخ ها و یا الیاف مختلف با ضخامت و رنگ های گوناگون است که پس از تولید و بافت، نقش های منظم و یا غیر منظم ایجاد می نمایند و بیشتر در البسه ورزشی و دیگر پوشاک مورد استفاده فراز می گیرد. تولید این نوع نخ ها علاوه بر خلاقیت در آمیزش رنگ ها و ترکیب های مختلف، مستلزم داشتن دانش فنی لازم می باشد تا نخ تولید شده بتواند براحتی در ماشین بافت مورد استفاده قراز گیرد و باعث ایجاد پارگی و یا اختلال پس از تکمیل پارچه نگردد.

نخ اسپاندکس و کش خام و رنگی (لاکوا)

نخ هایی با مغزی پلی اورتان که دارای کشسانی بالایی هستند را می توان تولید و جهت بافت در محصولاتی که نیاز به کشسانی بالایی دارند چه در پود و چه در تار مورد استفاده قراز داد. در برخی موارد و بیشتر بر روی ماشین های بافت گرد مغزی بطور محرا با نخ در بافت ماشین مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به کاور کردن آن توسط نخ های دیگر جهت محافظت از آن و یا پوشاندن رنگ آن لازم نیست. ولی در صنعت پوشاک تخت معمولا نخ نفری لاکوا با یک یا دو لا از نخ زمینه اصلی کاور یا تاب می دهند و سپس در ماشین تخت مورد استفاده قراز می دهند تا خواص دلخواه در پارچه بافته شده بدست آید. تولید نخ پلی اورتان به تکنولوژی خاصی نیاز دارد که چند کشور در جهان قادر به تولید آن با کیفیت مطلوب می باشند و عمده این محصول وارداتی می باشد.

نخ پلی استر

نخ پلی استر و نایلون یکسره

در صنعت ریسندگی علاوه بر سیستم پنبه ای که در آن با الیاف کوتاه پلی استر و یا دیگر مواد با مشخصات مشابه نخ تولید می گردد، در فرایند کاملا جداگانه بطریق ذوب ریسی و دیگر‌ فرآیندهای پیچیده ریسندگی، الیاف با طول کیلومترها بدون قطع شدگی تولید می گردد که به آن ها نخ های یکسره اتلاق می شود. عمدتا موادی مانند پلی استر ، نایلون و پلی آمید در تولید نخ های یکسره کاربرد دارند و نخ بدست آمده پس از فرایندهای تکسچرایزینگ جهت ایجاد برخی خواص مناسب جهت رنگ پذیری و بافت نخ مورد مصرف در صنایع بافت پارچه (اعم از پوشاک و یا صنعتی) انواع پرده و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت آشنایی بیشتر با الیاف پلی استر مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد:

الیاف پلی استر و کاربردهای آن چیست؟