واردات انواع محصولات نساجی

واردات محصولات نساجی توسط بازرگانی بهمنش

کشور ایران تاریخ چند هزار ساله در بافت منسوحات مختلف دارد. کتیبه های مربوط به بناهای باستانی ایران نشان از تنوع ساخت منسوجات از آن زمان را بخوبی نشان می دهد. از جهتی به لحاظ وجود قومیت های مختلف و تنوع جغرافیایی سرزمین پهناور ایران، منسوجات با کاربردها و طرح ها و رنگ های مختلف و زیبا در جای جای ایران تولید می شود. به مرور زمان با افزایش جمعیت ، رشد شهرنشینی ، رشد صنعت و تکنولوژی ، تولیدات روستایی و غیر صنعتی کفاف مصرف بازار داخل را ندارد. از طرف دیگر به جهت آشنایی مردم با فرهنگ های مختلف و تمایل به استفاده از تولیدات مختلف آنها، گروهی بر آن شدند تا با خرید منسوجات خارجی جهت استفاده و برخی برای تولید انبوه مبادرت به خرید و واردات کالاهای خارجی نمایند.

تولید محصولات نساجی به لحاظ اینکه پوشاک داخلی نیاز اساسی بشر محسوب می گردد دارای اهمیت ویژه و جایگاه با ارزشی است. بدین منظور صنایع مختلف شکل گرفته تا در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه و همچنین صادرات آن به دیگر نقاط جهان و کسب سود و ایجاد اشتغال قدم های بزرگی بردارند.

با توجه به رشد روز افزون واحدهای تولیدی و استفاده از امکانات پیشرفته تکنولوژیکی که آنان را قادر می سازد با مصرف حداقل انرژی بیشترین بازدهی و حداقل هزینه های تولید را متحمل شوند ، بازارهای رقابتی فراوانی در داخل و خارج از کشور شکل گرفته است.

به لحاظ اینکه اولین هدف از تاسیس هر واحد صنفی تولیدی کسب سود و متعاقبا اشتغال و خود کفایی و … می باشد.

لذا جهت حضور در بازارهای رقابتی بایستی محصول با کمترین قیمت، با بهترین کیفیت و با توجه به خواست و سلیقه مشتریان و به وفور تولید گردد تا واحد تولیدی بتواند ماندگاری خود را در بازارهای مختلف حفظ نماید.

چنانچه هر یک از شرایط فوق در تولید محصول منظور نشود ، متعاقبا مصرف کننده نهایی رضایتمند نخواهد بود و متعاقبا کسری و کاستی در بازارها بوجود خواهد آمد که به نوعی فشار تقاضا برای محصول تولید داخل کاهش و خواستار واردات آن خواهد بود.

واردات محصولات نساجی

دلایل نیاز به واردات محصولات نساجی

پس نیاز به واردات محصولات گوناگون ناشی از وجود چند عامل در بازار داخل است:

۱- بالا بودن قیمت تمام شده محصول داخلی
۲- نبود کیفیت و تنوع در تولیدات داخلی
۳- کمبود تولید و عرضه در داخل

دلیل وجود یک یا چند عامل فوق الذکر تمایل به واردات کالای خارجی شکل میگیرد.
برای واردات کالاهای خارجی ، واردکنندکان که بیشتر شامل تجار و سرمایه گذاران مرتبط و یا غیر مرتبط با صنعت پوشاک و منسوجات می باشند با شناسایی نیاز بازار و آشنایی با راهکارهای واردات مبادرت به شناسایی تولیدکنندگان خارجی محصول می نمایند و با ارزیابی های مختلف پروسه خرید و واردات آغاز می گردد که در بخش ارائه نمونه کالا و پروفرما توسط بازرگانی بهمنش مختصرا بدان اشاره شده است.