پارچه میکروفایبر چیست؟

پارچه میکروفایبر چیست؟

پارچه میکروفایبر یا میکرو الیاف نوعی پارچه مصنوعی است که از الیاف بسیار ظریف تشکیل شده است. این الیاف عموماً دارای قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر و وزن بسیار انکارناپذیر هستند. در مقایسه، یک رشته ابریشم تقریباً ۱ دنیر است و میکروالیاف را به یکی از بهترین انواع الیاف نساجی در جهان تبدیل می کند.

میکروفایبر که استفاده از آن در محصولات تمیز کننده رایج شده است، نرمی بی نظیری دارد که منجر به ظهور پوشاک و لوازم جانبی میکروفیبر شده است. میکروفایبر همچنین بسیار بادوام است و به طور معقولی هم جاذب و هم ضد آب است. با توجه به ویژگی‌های الکترواستاتیک چشمگیر، میکروفیبر به عنوان مکانیزم فیلتراسیون نیز برتری می‌یابد، که منجر به افزایش علاقه اخیر در استفاده از این پارچه به عنوان ماده محافظ صورت شده است.

در طول سال‌ها، تولیدکنندگان نساجی انواع مختلفی از پارچه‌های میکروفیبر را توسعه داده‌اند و کاربردهای جدیدی برای این پارچه در صنایع مختلف همچنان در حال ظهور است. با وجود خواص مفید چشمگیر، میکروفیبر تأثیر منفی مشخصی بر محیط زیست دارد.

تاریخچه پارچه میکروفیبر

تولیدکنندگان نساجی از اوایل دهه ۱۹۵۰ با الیاف پارچه ای بسیار کم انکاره آزمایش کرده اند. در حالی که تلاش های اولیه برای تولید الیاف فوق نازک تا حد زیادی موفقیت آمیز بود، کنترل طول الیاف تولید شده دشوار بود و به طور قابل توجهی کاربردهای بالقوه این فناوری جدید نساجی را محدود کرد.

اولین پیشرفت بزرگ در تولید میکرو فایبر در مقیاس انبوه زمانی رخ داد که تولیدکنندگان نساجی از فرآیند ریسندگی مذاب که یکی از روش‌های تولید اولیه برای سایر منسوجات مصنوعی باقی مانده است، فاصله گرفتند و شروع به استفاده از پلیمرهای دو جزئی کردند که دارای انواع مختلفی از پلاستیک‌های نساجی بود. ثابت شد که این پلیمرها بسیار قوی تر از پلاستیک های متشکل از اجزای منفرد هستند و شکستگی را که قبلاً هنگام اکسترود کردن الیاف نساجی بسیار نازک رخ می داد کاهش می دهد.

در دهه ۱۹۶۰، شرکت نساجی معروف ژاپنی Toray برای اولین بار تولید انبوه پارچه میکرو فایبر را آغاز کرد. دکتر میوشی اوکاموتو ثابت کرد که معمار اصلی انقلاب میکروفیبر است و با کمک دکتر تویوهیکو هیکوتا، Toray انواع پارچه های میکروفیبر از جمله اولتراسوید را تولید کرد که یکی از اولین میکروالیافی بود که به محبوبیت گسترده ای دست یافت.

با این حال، جدای از استثنای قابل توجه اولتراسوئد، استفاده از پارچه های میکروفیبر تا دهه ۱۹۹۰ که تولیدکنندگان نساجی سوئدی شروع به تولید طیف گسترده ای از مواد میکروفیبر دیگر کردند، بسیار محدود بود. تقریباً یک شبه، میکروفیبر به یک ماده پوشاک محبوب در سراسر اروپا تبدیل شد و کاربردهای اضافی میکروفیبر در عرصه‌های نظافت و صنعت نیز ایجاد شد. بنابراین، در حالی که Toray با توسعه اولین پارچه های میکروفیبر تجاری موفق شناخته می شود، این احتمال وجود دارد که این ماده بدون انقلاب میکروفیبر اروپایی بعدی محبوبیت پیدا نکند.

واردات محصولات نساجی: بازرگانی بهمنش

کاربرد پارچه میکروفایبر

پارچه میکرو فایبر امروز

میکروالیاف در طول دهه ۱۹۹۰ همچنان در آسیا و اروپا محبوبیت پیدا کرد و در اوایل دهه ۲۰۰۰، این پارچه در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان نیز محبوب شد. با توجه به خواص تمیز کنندگی منحصر به فرد میکروفیبر، این پارچه به منسوجات اصلی برای دستمال‌های دستشویی، حوله‌های آشپزخانه، موپ هدها و انواع مواد تمیزکننده دیگر تبدیل شد. در حالی که لباس های میکرو فایبر هرگز به اندازه دهه ۱۹۹۰ در اروپا در سایر نقاط جهان محبوب نشد، پوشاک و لوازم جانبی میکروفیبر در برخی از برنامه های کاربردی خاص محبوبیت معقولی دارد.

اخیراً، محبوبیت میکروفیبر به دلیل جنجال های مداوم پیرامون آلودگی میکروفیبر، ضربه قابل توجهی را متحمل شده است. علی‌رغم نام‌گذاری تا حدودی گمراه‌کننده، پارچه میکروفیبر بیشترین سهم را در آلودگی میکروفیبر ندارد و پارچه‌های معمولی مانند پلی استر و ریون در واقع بسیار بیشتر از پارچه میکروفیبر در این فاجعه زیست‌محیطی نقش دارند. تا حدی به دلیل نام آن و همچنین به دلیل این واقعیت که میکروفیبر در واقع به آلودگی میکروفیبر کمک می کند، تمایل مصرف کنندگان نسبت به این پارچه مفید و ارزان بدتر شده است.

پارچه میکروفیبر چگونه ساخته می شود؟

اکثر پارچه های میکروفیبر از ترکیبی از پلی استر و پلی آمید (نایلون) تشکیل شده اند. تولیدکنندگان نساجی این دو الیاف را جداگانه تولید می کنند و سپس با استفاده از گرما آنها را به هم می جوشانند.

ساختار میکروالیاف

به دلیل استحکام کششی نسبتاً بالایی که دارد، می توان پلی استر را به اشکال مختلف درآورد. هسته های اکثر میکروالیاف پلی استر هستند و این هسته های پلی استر معمولاً ستاره ای شکل هستند.

سپس سازندگان نساجی، پلی آمید را در شکاف های بین “نقطه” این الیاف پلی استر قرار می دهند. چگالی پلی آمید به طور قابل توجهی کمتر از پلی استر است و استحکام کششی کمتری دارد. بنابراین، ساختن پلی آمید به اشکال پیچیده دشوار است، اما این پارچه به عنوان یک ماده پرکننده ایده آل عمل می کند.

با هم، پلی استر ساختار میکروالیاف را ایجاد می کند و پلی آمید حجم زیادی را فراهم می کند. هنگامی که برای تمیز کردن پارچه ها استفاده می شود، پلی استر وظیفه شستشو را بر عهده دارد در حالی که پلی آمید قابلیت جذب را دارد و ضخامت پارچه را بهبود می بخشد.

فرآیند تولید میکروفیبر

از آنجایی که قطر ریز فیبرها به ۰٫۲ دنیر می رسد، تولیدکنندگان پارچه نمی توانند الیاف پلی استر مورد استفاده در تولید میکروالیاف را از طریق اسپینرهای معمولی اکسترود کنند. در عوض، از لوله‌های فلزی بلند استفاده می‌کنند و الیاف پلی‌استر به‌دست‌آمده اجازه داده می‌شود تا قبل از اینکه با نوارهای پلی‌آمید کوچک با استفاده از گرما مخلوط شوند، خنک شوند.

در این مرحله، می توان ریز فیبرها را رنگ کرد یا آنها را تحت تیمارهای شیمیایی قرار داد که مقاومت حرارتی را بهبود می بخشد یا کیفیت های مطلوب دیگری را ارائه می دهد. میکروالیاف کامل شده سپس به ورقه های بلند پارچه بافته می شوند و به مراکز تولید محصولات نهایی منتقل می شوند.

کاربرد پارچه میکروفایبر

پارچه های میکروالیاف در طیف گسترده ای از زمینه های مختلف استفاده می شود. در اینجا چند نمونه از روش های استفاده مردم در سراسر جهان از این پارچه منحصر به فرد آورده شده است:

تمیز کردن

میکروفیبر به طور منحصر به فردی برای تمیز کردن مناسب است. طراحان اصلی این پارچه پلی استر را با پلی آمید ترکیب کردند تا دوام و قابلیت جذب را ایجاد کنند.

پارچه میکروفیبر به دلیل طراحی منحصر به فرد الیاف خود، نسبت به سایر انواع پارچه، آلودگی و کثیفی بیشتری را جذب می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که میکروفیبر حتی ممکن است برای از بین بردن میکروب ها و ویروس های خطرناک از سطوح مفید باشد.

لوازم خانگی

از آنجایی که میکروفیبر بسیار جاذب و بادوام است، تولیدکنندگان پارچه از این ماده برای ساخت انواع حوله های مختلف استفاده می کنند. از ملحفه‌های حمام گرفته تا حوله‌های آشپزخانه و پارچه‌های دستشویی، میکروفیبر یک ماده حوله‌ای فوق‌العاده محبوب است.

در حالی که تا حدودی کمتر رایج است، از میکروالیاف برای ساخت ملحفه و روبالشی نیز استفاده می شود، زیرا جذب و نرمی بی نظیر آن است. تولیدکنندگان مبلمان به دلیل ترکیبی از قابلیت جذب و نفوذناپذیری در برابر رطوبت، گاهی اوقات از میکروفیبر به عنوان ماده روکش استفاده می کنند. میکروفیبر نیز یک ماده نسبتاً رایج برای فرش و پتو است.

صنعت

خواص الکترواستاتیکی میکروفیبر آن را به یک ماده فیلتراسیون عالی تبدیل کرده است. در نتیجه از این ماده به عنوان الیاف تصفیه صنعتی در کاربردهای مختلف استفاده می شود. برخی از پیمانکاران و سازندگان ساختمانی نیز به دلیل تراکم الیاف بالا از میکروفیبر به عنوان ماده عایق استفاده می کنند.

پوشاک و لوازم جانبی

ویژگی‌های اولیه میکروالیاف که این ماده را برای پوشاک و لوازم جانبی مطلوب می‌کند، نرمی، دوام و خاصیت جذب رطوبت آن است. میکروفیبر که بیشتر برای ساخت دامن و کت زنانه استفاده می شود، به دلیل مقاومت آن در برابر لکه ها مورد نظر است. انواع خاصی از میکروفایبر نیز به طور منطقی به دسته منسوجات چرمی نزدیک است و این پارچه را برای کمربند، کیف پول، کیف دستی و سایر لوازم جانبی که در غیر این صورت دارای چرم طبیعی یا بدلی هستند، محبوب می کند.

 

ارائه نمونه کالا و پروفرما: بازرگانی بهمنش

مزایای پارچه میکروفایبر

پارچه میکروفیبر کجا تولید می شود؟

چین مرکز تولید نساجی مصنوعی در جهان است. در نتیجه، اکثر محصولات میکروفیبر جهان از چین منشأ گرفته و ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز تولیدکنندگان عمده میکروفیبر هستند.

قیمت پارچه میکروفیبر چقدر است؟

میکروفیبر یکی از کم هزینه ترین منسوجات است. در حالی که می تواند نسبت به انواع کمتر پیچیده پلی استر یا پلی آمید گران تر باشد، قیمت آن بسیار معقول تر از ابریشم، پنبه یا سایر الیاف طبیعی است.

چه نوع پارچه های میکروفیبر وجود دارد؟

انواع مختلفی از میکروالیاف وجود دارد. در اینجا چند مورد از محبوب ترین فرم های این پارچه منحصر به فرد آورده شده است:

میکروفیبر بافت تخت

میکرو الیاف بافت مسطح یکی از بادوام ترین فرم های این منسوجات است، اما به اندازه میکروالیاف بافته شده جاذب نیست. اکثر لباس‌ها و لوازم جانبی میکروفیبر دارای فرم‌های تخت بافت این پارچه هستند.

میکرو الیاف بافتی

میکرو الیاف بافته شده دارای الیافی است که در حین تولید شکافته می شوند و در نتیجه حلقه های ریز بی شماری روی سطح پارچه میکروفیبر تشکیل می شود. در حالی که میکروفیبر بافت تخت نرم و صاف است، میکروالیاف با بافت تقسیم شده هنگام لمس آن به پوست شما می‌چسبد.

Micromodal

میکرومودال از نظر فنی یک نوع میکروفیبر به دلیل قطر کوچک الیاف آن، یک پارچه ۱۰۰٪ پلی آمید است که به عنوان یک جایگزین نرم تر و ظریف تر برای پارچه مودال معمولی عمل می کند. در مقایسه با پارچه های میکروفیبر پلی استر-پلی آمید، میکرومودال کشش بیشتری دارد و دوام کمتری دارد.

اولتراسوید

اولتراسوید به عنوان یکی از اولین محصولات میکروفیبر ساخته شده، رقیب چرم جیر طبیعی است. الیاف اولتراسوید عموماً تا حدودی پهن تر از الیاف مورد استفاده در سایر پارچه های میکروفیبر هستند، اما از آنجایی که قطر آنها کمتر از ۱ دنیر است، اولتراسوئد به عنوان یک نوع میکروفیبر در نظر گرفته می شود.

پرولن

پرولن یک پارچه میکرو فایبر مارک تجاری است که فقط از پلی پروپیلن تشکیل شده است. این منسوجات می تواند دارای خاصیت ارتجاعی بالا یا پایین باشد و تا حدودی نرمتر از پارچه های میکروفیبر پلی استر-پلی آمید است.

میکروفیبر تری

تری یکی از رایج ترین انواع بافت حوله است و بسیاری از حوله های میکروفیبر دارای بافت تری هستند. این نوع میکروفیبر کمتر در کاربردهای غیر حوله ای استفاده می شود.

میکروفیبر بافت وافل

میکروفیبر بافت وافل که به دلیل الگوی مشبک و برجسته خود نامگذاری شده است به طور منحصر به فردی برای تمیز کردن شیشه مناسب است. این نوع الگوی وافل میکروفیبر تماس سطحی آن را کاهش می دهد و باعث افزایش لغزش و کاهش اصطکاک می شود.

میکروفیبر شنیل

میکروفیبر چنیل دارای برآمدگی های ضخیم و انگشت مانندی از فیبر است که توسط یک پارچه پایه نازک به هم چسبیده است. میکروفیبر شنیل که معمولاً برای ساخت اسفنج و دستکش کارواش استفاده می شود تقریباً منحصراً برای تمیز کردن استفاده می شود.

میکروفیبر جیر

این نوع میکروفیبر که به گونه ای نرم مانند جیر طراحی شده است، دارای شمع بسیار کم است. برای تمیز کردن لنزهای عینک ایده آل است و بسیاری از انواع پوشاک، لوازم جانبی و اثاثه یا لوازم داخلی دارای میکروفیبر جیر هستند.

پارچه میکروفیبر چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟

تأثیر زیست محیطی پارچه میکروفیبر به طور قابل توجهی منفی است. اگرچه تولید میکروفیبر تنها بخش نسبتاً کمی از تولید کلی منسوجات مصنوعی در سراسر جهان را تشکیل می دهد، این ماده در هر مرحله از چرخه استفاده از آن اثر آلاینده دارد.

تولید پلی استر و پلی آمید شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی سمی و مصنوعی است که دفع آنها به درستی یا دشوار یا کاملاً غیرممکن است. در حین استفاده، پارچه میکروفیبر میکروالیاف پلاستیکی را در هیدروسفر آزاد می کند، آبراه ها را آلوده می کند و به آلودگی پلاستیک کمک می کند. هنگامی که عمر مفید آن به پایان می رسد، میکروفیبر محل های دفن زباله را پر می کند یا به پلاستیک آلوده کننده تبدیل می شود زیرا نه پلی استر و نه پلی آمید زیست تخریب پذیر نیستند.

گواهینامه های پارچه میکروفیبر

پارچه میکروفیبر متشکل از الیاف بازیافتی ممکن است واجد شرایط گواهی استاندارد جهانی بازیافت (GRS) باشد. علاوه بر این، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) گواهینامه هایی را برای انواع و اقسام پارچه های میکروفیبر ارائه می دهد.

 

مشاوره خرید انواع نخ: بازرگانی بهمنش