بازرگانی بهمنش

پارچه بامبو و انواع مختلف آن چیست؟

پارچه بامبو

پارچه بامبو چیست؟

اصطلاح “پارچه بامبو” به طور گسترده به تعدادی از منسوجات مختلف اشاره دارد که از گیاه بامبو ساخته می شوند. پارچه‌ها هزاران سال است که از بامبو ساخته می‌شوند، اما تنها در عصر حاضر است که فرآیند ساخت این چوب مقاوم و با رشد سریع به پارچه تکمیل گردیده است.

در حالی که برخی از انواع پارچه بامبو از نظر زیست محیطی پایدار هستند، انواع دیگر ممکن است برای محیط زیست یا کارگران سازنده آن مضر باشند. برای اطمینان از انتخاب نوع مناسب پارچه بامبو، مهم است که در مورد صنعت نساجی پیرامون این گیاه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فرآیند تولید پارچه بامبو

بسته به نوع پارچه ای که ساخته می شود، منسوجات بامبو را می توان با استفاده از روش های مختلفی تولید کرد. اکثر پارچه های بامبو تولید شده در سراسر جهان از ویسکوز بامبو هستند که تولید آن ارزان است، حتی اگر دارای جنبه های منفی زیست محیطی باشد و نشان دهنده خطرات محیط کار باشد.

پارچه ویسکوز اصطلاحی است که برای اشاره به هر نوع پارچه ای است که با استفاده از روش ویسکوز ساخته شده در اوایل قرن بیستم استفاده می شود. این نوع پارچه یکی از جدیدترین نسخه های ریون است که پارچه ای نیمه مصنوعی است که در ابتدا برای تقلید از کیفیت مطلوب ابریشم ساخته شده است.

فرآیند تولید ریون ویسکوز طولانی و فوق العاده بیهوده است. هر نوع پارچه ای که با سلولز درختی ساخته شده است مقدار زیادی زباله تولید می کند، اما این ضایعات زمانی که از فرآیندهای درست تولید استفاده می شود، می تواند به طور پایدار مدیریت شود. ضایعات تولید شده توسط تولید ریون ویسکوز، با دی سولفید کربن، که یک ماده شیمیایی سمی است که می‌تواند باعث انواع مشکلات سلامتی شود، آلوده است.

تولید ریون ویسکوز با استخراج سلولز از خمیر چوب آغاز می شود. چوب به تکه های کوچک شکسته می شود و سپس در معرض حلال های شیمیایی قرار می گیرد تا سلولز از بین برود. فرآیندهای کاملاً متفاوتی برای تولید ریون ویسکوز استفاده می شود و تقریباً همه آنها حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری مانند هیدروکسید سدیم هستند.

برای تولید یک پارچه پوشیدنی، سلولز استخراج شده به شکل صفحات فشرده شده، در معرض دی سولفید کربن قرار می گیرد و فیلتر می شود. سپس از طریق یک اسپینر عبور داده می شود که سلولز را به رشته تبدیل می کند. این رشته‌ها در خمره اسید سولفوریک غوطه‌ور می‌شوند و سپس این رشته‌ها به نخی تبدیل می‌شوند که می‌توان آن را به پارچه بافته کرد.

روش دیگر، سلولز بامبو نیز می تواند با فرآیند تولید حلقه بسته ایجاد شود. برخلاف فرآیندی که برای ایجاد ریون ویسکوز استفاده می‌شود، تولید ابریشم مصنوعی حلقه بسته ساختار سلولز مورد استفاده را تغییر شیمیایی نمی‌دهد، که منجر به پارچه‌ای می‌شود که می‌توان کاملاً ارگانیک در نظر گرفت. در حالی که حلال مورد استفاده برای ساخت ریون سنتی ویسکوز هدر می رود و معمولاً به بیوسفر ختم می شود، حلال های مورد استفاده در تولید ریون حلقه بسته می توانند بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار گیرند، که به طور قابل توجهی تأثیر زیست محیطی این صنعت را محدود می کند.

الیاف بامبو با بالاترین کیفیت با روش های تولیدی ساخته می شود که سلولز را استخراج نمی کند. در عوض، یک آنزیم طبیعی روی الیاف چوب بامبو خرد شده استفاده می شود و این الیاف سپس شسته شده و به نخ ریسیده می شوند. این نخ معمولاً بافتی ابریشمی دارد و پارچه ساخته شده از این فرآیند را گاهی کتان بامبو می نامند.

هنگامی که پارچه بامبو با این روش ساخته می شود، برای محیط زیست مضر نیست و منسوجات به دست آمده استحکام و ماندگاری بالایی دارند. با این حال، اکثر انواع پارچه بامبو با این فرآیند مکانیکی ساخته نمی شوند. برای اطمینان از اینکه پارچه بامبو با کیفیت بالا تهیه می کنید، مطمئن شوید که با یک فرآیند مکانیکی و نه شیمیایی ساخته شده است.

انواع پارچه بامبو

پارچه بامبو چگونه استفاده می شود؟

به طور کلی، این نوع پارچه را می توان عملا برای هر کاربردی که در آن از نخ پنبه استفاده می شود استفاده کرد. حتی ممکن است برخی از مصرف کنندگان این نوع پارچه را به دلیل ویژگی های مفید قابل توجه آن به پنبه ترجیح دهند.

به عنوان مثال، الیاف بامبو قابلیت تنفس بالایی دارد و همچنین کشش بیشتری نسبت به پنبه دارد. بافتن این پارچه در پارچه‌هایی با تعداد نخ زیاد آسان است و منسوجات حاصل اغلب نازک‌تر از همتایان پنبه‌ای خود هستند در حالی که از نظر کششی مشابه یا بیشتر هستند.

انواع پارچه بامبو

سه نوع اصلی پارچه بامبو وجود دارد. این تغییرات عبارتند از:

  • ویسکوز بامبو: این نوع پارچه بامبو تقریباً مشابه سایر انواع ویسکوز است. تنها دلیل استفاده از بامبو در تولید این پارچه به جای چوب دیگر کاهش هزینه های ساخت است. مزایای این الیاف در فرم ویسکوز آن وجود ندارد و مصرف کنندگان باید مراقب ترکیب این نوع منسوجات با پارچه بامبوی واقعی تولید شده به صورت مکانیکی باشند.
  • پارچه بامبو نوع لیوسل: این نوع پارچه شبیه ویسکوز است اما با روش تولید حلقه بسته ساخته می شود. علاوه بر این، ساختار شیمیایی سلولز مورد استفاده برای ساخت این نوع پارچه در فرآیند تولید تغییر نمی‌کند، به این معنی که بسیاری از ویژگی‌های مفیدی را که در پارچه بامبو تولید شده به صورت مکانیکی نیز مشاهده می‌شود، حفظ می‌کند.
  • الیاف بامبو ریز تولید شده به صورت مکانیکی: این نوع پارچه تنها گزینه ای است که می توان آن را “پارچه بامبو” واقعی در نظر گرفت. تولید آن نسبتاً گران و زمان بر است، اما مزایای بسیار بیشتری نسبت به انواع پارچه هایی که از طریق وسایل مکانیکی تولید نمی شوند، ارائه می دهد. این نوع پارچه بامبو بسیار محکم، بادوام و نرم است.

موارد کاربرد پارچه بامبو

الیاف بامبو را می توان در ملحفه، پتو، حوله، حوله دستی یا تعدادی دیگر از منسوجات خانگی استفاده کرد. این پارچه به دلیل نرمی و دوام آن بیشتر در پوشاک استفاده می شود. لباس های زیری که از این پارچه تهیه می شوند محبوبیت خاصی دارند و جوراب ها، تی شرت ها و سایر لباس هایی که مستقیماً با پوست تماس دارند معمولاً با این پارچه ساخته می شوند.

برخی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از این نوع پارچه برای لباس‌های راحتی استفاده کنند، زیرا ادعا می‌کنند ضد باکتری است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که خواص ضد باکتریایی که بامبو به طور گسترده برای آن شناخته شده است، عمدتاً در محصول خام وجود دارد. هنگامی که این نوع چوب به لباس تبدیل شد، این فواید ضد باکتریایی عمدتاً وجود ندارد.

مهم است که به یاد داشته باشید که تنها پارچه بامبو که با فرآیندهای مکانیکی ساخته شده است دارای خواص مفیدی است که باعث می شود مصرف کنندگان آن را بخواهند. پارچه ابریشم مصنوعی بامبو و پارچه های نیمه مصنوعی مشابه به نرمی و کشش پارچه واقعی نیستند و مطمئناً مزایای ضد باکتریایی ناچیزی دارند.

تولید پارچه بامبو

پارچه بامبو کجا تولید می شود؟

پارچه بامبو هزاران سال است که در شرق آسیا تولید می شود. به عنوان مثال، فرهنگ های هند و چین برای متمادی این منسوجات را تولید می کنند و جشنواره های پارچه بامبو هنوز هم هر ساله در روستاهای هند برگزار می شود.

پایداری نسبی محیطی رشد این نوع چوب باعث تحریک تولید الیاف بامبو در سراسر جهان شده است. تولید این نوع چوب حتی در کشورهای غربی مانند ایالات متحده و اروپا نیز رواج دارد زیرا می توان آن را در آب و هواهای مختلف کشت کرد. بنابراین، تقریباً هر کشور نیمه توسعه یافته یا توسعه یافته در جهان حداقل مقداری پارچه بامبو تولید یا صادر می کند.

با این حال، بزرگترین تولید کننده این نوع محصول، چین است. از برخی جهات، این واقعیت اقتصادی کاملاً طبیعی است. به هر حال، بامبو برای هزاران سال بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ چینی بوده است و از دیرباز ماده مورد علاقه برای تولید محصولات نساجی در این منطقه بوده است.

چرایی محبوبیت تولید پارچه بامبو در چین جنبه تاریک تری نیز دارد. از اواخر دهه ۱۹۷۰، چین به دلیل استانداردهای ضعیف زیست‌محیطی این کشور کمونیستی و نقض گسترده حقوق بشر در بخش تولید کالاهای مصرفی، در بین شرکت‌های بین‌المللی نساجی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

همچنان که تولید منسوجات و محصولات مصرفی از هر نوع در بسیاری از موارد ارزانترین در چین است و همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان مختلف پارچه بامبو برای نیازهای تولید خود به این کشور گرایش پیدا کنند. از آنجایی که شرکت‌های چینی انگیزه زیادی برای رشد محصولات خود به شیوه‌ای اخلاقی یا پایدار ندارند، تولید این محصول نساجی در چین بیش از حد معقول یا ضروری به محیط زیست آسیب می‌زند، اما تولید پارچه بامبو در این کشور غیرقابل انکار است.

از دیگر صادرکنندگان عمده این پارچه می توان به هند، پاکستان و اندونزی اشاره کرد. در حالی که مقدار قابل توجهی از این نوع پارچه در آمریکا نیز تولید می شود، بیشتر آن برای مصارف داخلی تولید می شود که به معنای کمکی به صادرات این کشور نیست.

قیمت پارچه بامبو چقدر است؟

ویسکوز یا پارچه های نیمه مصنوعی مشابه که از این نوع چوب ساخته شده اند معمولاً از پنبه ارزان تر هستند. در برخی موارد، این کاهش هزینه به مصرف کننده منتقل می شود. الیاف بامبوی اصلی که با استفاده از روش‌های مکانیکی ساخته می‌شود، تقریباً همیشه گران‌تر از پنبه است، اما ممکن است از انواع پنبه‌های لوکس مانند پنبه مصری، پنبه پیما و پنبه سوپیما مقرون به صرفه‌تر باشد.

پارچه بامبو چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟

بامبو اغلب به عنوان یک پارچه سازگار با محیط زیست معرفی می شود، و از برخی جهات، این نامگذاری ممکن است دقیق باشد. به عنوان مثال، رشد بامبو فوق العاده آسان است. خیلی سریع بالغ می شود و می تواند در مناطقی رشد کند که برای سایر محصولات مناسب نیستند. بنابراین، تأثیر زیست‌محیطی کشت بامبو از نظر تئوری نسبتاً کم است و این به تک تک کشت‌کنندگان بامبو بستگی دارد که اطمینان حاصل کنند که محصول آنها به شیوه‌ای پایدار به دست می‌آید.

از قضا، تقاضای مدرن برای بامبو باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان چینی جنگل های درختان دیگر را برای کاشت بامبو از بین ببرند، که عملاً مزایای زیست محیطی این محصول را از بین می برد. با این حال، در اواخر دهه ۱۹۹۰، حزب کمونیست چین مقرراتی را وضع کرد که این رفتار را ممنوع می کرد.

حتی اگر کشت بامبو معاصر برای محیط زیست نسبتا آسان باشد، فرآیند تولید ویسکوز بامبو چیزی جز دوستدار محیط زیست است. در حالی که به طور کلی هیچ خطری برای مواجهه مصرف کنندگان با مواد شیمیایی سمی در هنگام پوشیدن یا استفاده از پارچه بامبو وجود ندارد، انواع مختلفی از مواد خطرناک برای تبدیل بامبو خام به سلولزی استفاده می شود که برای ساخت ریون استفاده می شود.

تولید بامبو در کشورهای در حال توسعه، مانند چین، با بحث و جدل های زیادی مواجه شده است. به عنوان مثال، بسیاری از کارخانه های تولید پارچه بامبو در چین، کارگران خود را در معرض دی سولفید کربن گازی قرار می دهند که در فرآیند تولید ابریشم مصنوعی بامبو ساطع می شود.

دی سولفید کربن یک نوروتوکسین است و همچنین باعث آسیب اندام می شود. کارگرانی که در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند ممکن است دچار روان پریشی، آسیب کبدی، کما و نابینایی شوند و این ماده شیمیایی همچنین می تواند باعث حمله قلبی شود. در حالی که برخی از کارخانه ها ممکن است از کارگران خود در برابر دی سولفید کربن محافظت کنند، محدودیت های قانونی این ماده که توسط دولت چین تعیین شده است بسیار بالاتر از آستانه ایمنی است که توسط دانشمندان پزشکی نشان داده شده است.

برخلاف سلولز بسیاری از درختان دیگر که معمولاً برای تولید ریون ویسکوز استفاده می شود، سلولز بامبو برای فرآیندهای تولید حلقه بسته مناسب است. بنابراین، پارچه های مشابه لیوسل را می توان با بامبو ساخت و فرآیند تولید لیوسل هیچ زباله سمی تولید نمی کند.

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق پارچه بامبو از ابریشم مصنوعی است، به این معنی که فرآیندهای تخریب محیط زیست برای ساخت این منسوجات استفاده می شود. ذکر این نکته ضروری است که الیاف بامبو اصیل را می توان با روش هایی تولید کرد که برای محیط زیست مضر نیستند. اگر می‌خواهید مزایایی را که تولیدکنندگان پارچه بامبو تبلیغ می‌کنند، تجربه کنید، باید از ویسکوز بامبو اجتناب کنید و به جای آن از الیاف اصلی یا پارچه‌های سلولزی بامبو مانند لیوسل استفاده کنید.

گواهینامه های بامبو

این امکان وجود دارد که پارچه بامبو که با وسایل مکانیکی تولید شده باشد دارای گواهی ارگانیک باشد. این پارچه در صورتی می تواند این گواهی را دریافت کند که الیاف بامبو مورد استفاده در تولید آن با وسایلی که توسط یک آژانس نظارتی مشابه برای سازگاری با محیط زیست و از نظر اقتصادی اخلاقی تعیین شده است، کشت شود.

از آنجایی که پارچه بامبو ساخته شده با فرآیند ریون ویسکوز به یک ماده نیمه مصنوعی تبدیل می شود، غیرممکن است که این ماده ارگانیک در نظر گرفته شود. مراقب شرکت هایی باشید که ادعا می کنند ابریشم مصنوعی بامبو ارگانیک ارائه می دهند.

itteam
.