بازرگانی بهمنش

نخ پنبه و انواع مختلف آن چیست؟

نخ پنبه چیست؟

نخ پنبه چیست؟

پنبه یک فیبر طبیعی سلولزی است. علاوه بر این، نخ پنبه از گیاهان پنبه ای به دست می آید که در چندین کشور از جمله ایالات متحده، هند و مصر به صورت عمده پرورش و رشد می کنند. پنبه نیز یک فیبر دانه است. علاوه بر این، الیاف پنبه با روش های مختلفی از جمله ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و پردازش مرطوب به نخ تبدیل می شوند. همچنین از آن برای تولید نخ های رنگارنگ، منسوجات رنگارنگ و پارچه های ترکیبی متشکل از پلی استر، لیکرا و سایر الیاف نساجی استفاده می شود.

قبل از شروع پروژه بعدی خود برای قلاب بافی، بافندگی یا هنر و صنایع دستی مبتنی بر نخ پنبه، ایده خوبی است که با کاربردهای بسیاری که می توان برای این ماده همه کاره یافت می شود آشنا شوید.

پنبه یک ماده مقاوم است که ویژگی های عملکردی خود را حتی پس از شستشو حفظ می کند. تنفس پذیر، کم تعمیر و نگهداری است و مراقبت از آن آسان است.

پنبه یک انتخاب عالی برای استفاده در تولید چیزهایی است که ملایم برای نوزادان ، ماندگاری طولانی برای لباس ها، دنج و گرم برای پتوها و پارچه های های تزئینی هستند. با این حال، شما باید خود را در مورد بسیاری از انواع نخ های پنبه ای در دسترس آموزش قرار دهید. برخی از انواع نخ پنبه ممکن است برای پروژه بعدی که انجام می دهید بهتر عمل کنند.

بیشتر اوقات، نخی را انتخاب می کنید که از پنبه یا ترکیبی بر پایه پنبه تشکیل شده باشد. فراموش نکنید که ظاهر و بافت محصول قلاب بافی، بافتنی یا بافته بعدی شما تحت تأثیر وزن و لایه نخی که انتخاب می کنید، چگونه خواهد بود.

پنبه کاربردهای متنوعی در سراسر جهان و در هر منطقه ای از جهان دارد. تولید پنبه در حال حاضر در حال رونق است و پیش‌بینی می‌شود که تولید در آینده نزدیک بین ۲ تا ۳ درصد افزایش یابد. مردم ترجیح می دهند لباس ها و لوازم جانبی خود را از نخ پنبه بسازند در مقابل استفاده از انواع دیگر مواد. پنبه روی پوست راخت است، وزن زیادی ندارد، عالی به نظر می رسد، خوب نفس می کشد، ماندگاری طولانی دارد و نیاز به نگهداری کمی دارد.

انواع نخ پنبه ترکیبی

انواع نخ پنبه ای ترکیبی

نخ های ترکیبی ممکن است در صنعت نساجی با مخلوط کردن دو الیاف مجزا تولید شوند تا استحکام، جذابیت و طول عمر نخ افزایش یابد. از آنجایی که محصولات کاملاً پنبه بسیار گران هستند، تقاضای قابل توجهی برای ترکیب پنبه در سراسر جهان وجود دارد. این ترکیب نه تنها باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود، بلکه دارای طیف گسترده ای از مزایای دیگر نیز می باشد. تمرین ترکیب تعدادی الیاف مختلف رایج است و این ترکیب به دلایل مختلفی برای لذت بردن از کیفیت و دریافت مزایای اضافی انجام می شود.

هنگامی که یک نخ ترکیبی از الیافی ایجاد می‌شود که دارای خاصیت ارتجاعی و طول الیاف مشابهی هستند، نخ حاصل هنگام پوشیدن روی پوست، احساس نرم‌تر و دلپذیرتری دارد.

علاوه بر این، هنگامی که انواع مختلف نخ با هم مخلوط می شوند، محصول به دست آمده به عنوان نخ ترکیبی شناخته می شود. الیاف مصنوعی اغلب در فرآیند تولید ترکیب ها استفاده می شود. با این حال، برخی الیاف طبیعی نیز مانند پنبه و پشم گاهی اوقات با یکدیگر ترکیب می شوند.

بر خلاف استفاده از تنها یک نوع الیاف، استفاده از نخ ترکیبی، ترکیبی را ایجاد می‌کند که انعطاف‌پذیرتر و بادوام‌تر از الیاف جداگانه است.

برای به دست آوردن استحکام، صافی و مقاومت قابل توجه، صنایع نساجی اغلب پنبه با بالاترین کیفیت ممکن را با انواع نخ های دیگر مخلوط می کنند.

در زیر رایج‌ترین انواع نخ‌های پنبه‌ای ترکیبی است آورده شده است:

پنبه و پلی استر

این ترکیبی است که بیشترین دوام را در صنعت نساجی خواهد داشت. هنگامی که نخ پلی استر با خاصیت انعطاف پذیری با خاصیت تنفس پنبه ترکیب شود، می تواند شگفتی هایی را در تجارت نساجی انجام دهد. پلی استر به دلیل دوام و درخشندگی خود شناخته شده است. به منظور حفظ راحتی، کیفیت سازگار با پوست و تنفس، از مخلوط پنبه و پلی استر به نسبت ۶۵:۳۵ استفاده می شود. سایر مخلوط های رایج پنبه-پلی استر شامل ۶۷% پلی استر، ۳۳% پنبه، ۵۰% پنبه و ۵۰% پلی استر می باشد.

پنبه و ویسکوز

ویسکوز با پنبه مخلوط می‌شود تا حسی سازگارتر و راحت‌تر ایجاد کند و در عین حال حمایت بیشتری را نیز ایجاد کند. در صورت استفاده همراه با پنبه، ترکیبی بسیار راحت ایجاد می کند. این مخلوط ها شامل مقدار زیادی پنبه در درصدهای متفاوت می باشد. نخ های مخلوط پنبه و ویسکوز با درصد ترکیبات ۸۵ تا ۱۵ درصد و ۷۰ تا ۳۰ درصد رایج ترین انواع هستند.

پنبه و اکریلیک

نخ اکریلیک نرمی، گرما و دوام طولانی مدت را فراهم می کند و در صورت ترکیب با نخ پنبه بر راحتی آن افزوده می شود. این ترکیب ایده آل برای ساخت لباس هایی است که نه تنها گرم هستند بلکه پوشیدن آن بسیار دلپذیر است. معمول ترین نسبت ها برای مخلوط پنبه-اکریلیک ۷۵% اکریلیک و ۲۵% پنبه، ۶۰% اکریلیک و ۴۰% پنبه و ۵۰% پنبه و ۵۰% اکریلیک است.

پنبه و پشم

هنگامی که نخ پنبه با پشم ترکیب می شود، سطح راحتی پارچه پنبه ای، و همچنین درجه نرمی و سطح دوام آن، ممکن است همه به سطح جدیدی برسد. ترکیب پنبه و پشم به لطف کمک پشم، پارچه ای گرم و انعطاف پذیر ایجاد می کند. علیرغم توانایی آن در گرمابخشی در هوای سرد باعث می شود که پوشنده احساس وزن کمتری داشته باشد.

پنبه و نایلون

نایلون یک الیاف مصنوعی است که دارای تعدادی خواص مطلوب از جمله مقاومت در برابر چین و چروک، صافی و استحکام بیشتر است. پنبه با نایلون مخلوط می شود تا حالت کشسانی و دوام بیشتری داشته باشد. با توجه به ترکیب مخلوط، برای استفاده به عنوان نخ های تار در منسوجات با دوام طولانی که دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن هستند و ممکن است رنگ شوند، مناسب است.

مزایای ترکیب کردن نخ ها

  • هنگامی که دو ماده متنوع برای تشکیل یک محصول جدید با هم ترکیب می شوند، بهترین خاصیت و کیفیت آنها نیز در این ترکیب منتقل می شود. به عنوان مثال در حالی که پلی استر استحکام را فراهم می کند، پنبه قوام، نرمی، سبکی و راحتی را می دهد.
  • محصولی که ساخته می‌شود خواص هر دو الیاف را دارا می باشد.
  • هدف مهم دیگر از ترکیب، محصولی است که ارزش اقتصادی بالایی دارد. ویژگی الیاف طبیعی با استحکام الیاف مصنوعی مخلوط می شود.

موارد استفاده از نخ ترکیبی

ترکیب کردن هدف، مزایا و همچنین کاربرد خاص خود را دارد. در دنیای امروز، دلایل متعددی برای ترکیب کردن نخ ها وجود دارد که در بالا مورد بحث قرار گرفته است. نخ های پنبه ای برای ساخت بافتنی های نرم مناسب هستند. می‌توانید پروژه‌های ساخت لباس‌های کودک، کلاه، اسباب‌بازی‌های پرشده، شال‌ها و ژاکت‌های سبک، کیف، حوله و موارد دیگر را انجام دهید. نخ پنبه را می توان برای هر پروژه بافندگی استفاده کرد اما باید با بهترین سوزن های بافندگی خود آماده باشید.

در ادامه به بیان برخی ار موارد کاربرد نخ ترکیبی خواهیم پرداخت:

  • از مخلوط پنبه-پلی استر برای ساخت پیراهن، لباس، تاپ، لباس ورزشی و منسوجات خانگی مانند پرده و ملحفه استفاده می شود.
  • ترکیب پنبه-ویسکوز برای تولید حوله، پیراهن، جین، شلوار، لباس بافتنی، ساری، دوتیس و کتانی خانگی استفاده می شود.
  • مخلوط پنبه-اکریلیک در آشپزخانه استفاده می شود و از توپ های پنبه ای خالص و نرم و پارچه های صورت یکبار مصرف استفاده می شود.
  • ترکیبات پنبه-پشم در تولید لباس بافتنی، لباس، لباس زیر، لباس نوزاد، تاپ سبک، لباس خواب و غلاف یا پتو استفاده می شود.
  • از مخلوط پنبه و نایلون برای ساخت ملحفه، روتختی، پرده و لباس جین استفاده می شود.

جمع بندی

نخ هایی که ترکیبی از پنبه و الیاف دیگر هستند از هر نظر گزینه فوق العاده ای هستند. ویژگی های برجسته نخ پنبه با تکنیک های ترکیبی با سایر الیاف افزایش می یابد. از طریق استفاده از نخ های ترکیبی، تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان به مزایای پنبه با کیفیت بالا دسترسی خواهند داشت. آنها پایدار هستند، علاوه بر اینکه ارزان هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند.

itteam
.